Van Schoenmaker naar Coach?
Schoenmaker blijf bij je leest. Dit spreekwoord is de afgelopen dagen wel een paar keer door mijn hoofd geschoten. Na goed 3 maanden met vallen, opstaan, spiegels, blauwe luchten en veel ontwikkeling, zou het deze week eindelijke weer “normaal” worden. Ondanks dat ik tegen iedereen die het horen wilde had gezegd: in september kijk ik wel weer voor wat klussen, had ik ontzettend veel zin om weer aan de slag te gaan. Heel fout gezegd: mijn eigen ding te doen. Het zag er allemaal heel goed uit… tot afgelopen vrijdagmiddag bleek dat onze afvoeren verstopt zaten en er geen water meer wegstroomde naar onze septic tank (ja ja het leven buitenaf). Resultaat: vaatwasser en gootstenen in zowel keuken als bijkeuken konden niet meer gebruikt worden. Gelukkig had ik het weekend nog om een en ander te fixen. Want zo ben ik. Toch?

Het resultaat op zaterdagavond was vooral frustratie. Naast dat er nog geen enkele beweging zat in de leidingen, had ik het in acht uur tijd 3x voor elkaar gekregen om de keuken of de bijkeuken blank te zetten, had ik meerdere lekkages onder gootstenen veroorzaakt (en niet meer dicht gekregen), had ik spontaan een hogedrukspuit met slang gekocht met de illusie dat dat zou werken (spoiler: dat werkte niet) en was het beetje zelfvertrouwen waarmee deze klusser was begonnen geheel verdampt. Schoenmaker blijf bij je leest.
Abracadabra – wat is je leest?
Het geven van advies over marketing, onderzoek en statistiek gerelateerde zaken vind ik een van de leukste dingen om te doen. Sparren over business ideeën, uitleg geven over hoe je je onderneming commercieel structureert, hoe je kunt groeien. Strategisch, tactisch, maar ook zeker operationeel mag ik graag over dit soort zaken praten. Ik ben niet voor niets docent geweest zullen we maar zeggen. Met het idee van kennisoverdracht bij (startende) ondernemers ook als dienst aanbieden heb ik lang gespeeld. Een soort coach op het gebied van (online) marketing. Echter was mijn aanname altijd dat dit niet iets was waar men voor zou willen betalen en/of waar ik geld voor zou willen vragen (ik vind het te leuk).
Tot ik de afgelopen twee weken in aanraking kwam met twee energieke ondernemers in een branche die voor mij geheel abracadabra is: de apothekerswereld. Medicatieveiligheid, slikproblemen en ouderen dementeren patiënten. Een wereld waarin de mensen die de zorg bieden, vaak met liefde, continu kunnen worden bijgeschoold om zo betere zorg te geven. Echter, hoe bied je dat aan in een markt waar weinig middelen en tijd zijn? Met kennisconnect.nl hebben zij een start gemaakt met een academy voor zorgpersoneel wat te maken heeft medicatie. Waanzinnig goede manier om in te spelen op een behoefte en de drempels in de markt wegneemt.
En wat blijkt nu? Al mijn kennis over hoe je een (marketing)strategie uitzet met doelgroepen, product-marktcombinaties, doelstellingen, meetbaar maken van online activiteiten et cetera, dat is dus voor hun abracadabra. Wellicht is het voor iedereen zo logisch al wat, maar bij mij viel dus deze week pas het kwartje. Als ik het zo leuk vind om met enthousiaste ondernemers te sparren over hun product of dienst en hoe deze het beste vermarkt kan worden, als ik het zo leuk vind om ook nog eens een website in te richten die goed vindbaar is en als ik het ook zo nodig allemaal nog goed kan meten en advies kan geven over de volgende stappen, moet ik mij dan niet meer gaan richten op die rol als coach? Of adviseur? Of meewerkend voorman? Hoe je het ook wilt noemen… dat wat ik het liefst doe (en dus ook zonder betaling graag zou doen), moet ik daar niet gewoon mijn hoofddoel van maken? En zo zorgen dat deze schoenmaker bij zijn leest blijft en de ondernemer ook. Wat vind jij? Laat het mij vooral weten. Ik heb al een opzet gemaakt hoe ik het zou willen doen.
Loodgieter blijf bij je leest
Dinsdagmiddag hadden we eindelijk de loodgieter hier. Naast dat hij het binnen 15 (vijftien!) minuten had opgelost, moest hij ook nog een aantal zaken vervangen omdat ik ze kapot had gemaakt met mijn Buurman&Buurman stijl klus aanpak. Zelfvertrouwen onder het nulpunt. Tijdens een kopje koffie vroeg deze man mij: wat doe je eigenlijk voor werk dat je hier gewoon thuis zit? Nadenkend over mijn nieuwe inzichten vertelden ik hem dat ik ondernemers begeleid met de zaken in hun onderneming waar ik goed in ben: (online) marketing en advies. “Ah nee, dat is toevallig!” zei de beste man. “Ik start binnenkort mijn eigen onderneming en ik weet daar niets van af. Dan kan ik beter iemand zoals jij hebben, in plaats van zelf te prutsen met iets wat je niet kan.” Hij gaf een knikje met zijn hoofd naar de gootsteen en moest lachen: “schoenmaker blijf bij je leest”.