Marktonderzoek van A tot Z

Wat doen wij voor jou?

Op zoek naar een partner bij het uitvoeren van Marktonderzoek? InsightAssist biedt een scala aan mogelijkheden. Van het geheel uit handen nemen van jullie onderzoek tot het kritisch meedenken aan de zijlijn en coachen bij het…

  • opzetten;
  • uitvoeren;
  • analyseren; en
  • interpreteren en adviseren

We maken de afspraken in dit traject altijd geheel op maat. Soms is het beter om te beginnen met een klein traject. Om een idee te geven staan hieronder de mogelijkheden beschreven. GeĆÆnteresseerd naar de bedrijven die wij al hebben kunnen helpen? Klik dan hier.

1. Waarom is er marktonderzoek nodig?

De eerste stap waarmee we je kunnen helpen is om kritisch te kijken naar de reden waarom er onderzoek gedaan gaat worden. Waarom gaan we onderzoek doen? Zijn de doelen duidelijk? Wat doen we met verschillende uitkomsten? Zijn er geen bronnen waar deze informatie op te vragen is? Of hebben we intern niet een schat aan informatie liggen? Nadat we samen de belangrijkste vragen hebben beantwoord, kunnen we naar de volgende stap.

2. Opzetten marktonderzoek en vragenlijsten

Er zijn veel keuzes die gemaakt moeten worden bij het opzetten van het onderzoek. Denk alleen maar al aan de keuze van kwalitatief (interviews, focusgroepen) of kwantitatief onderzoek (vragenlijsten). Afhankelijk van het onderwerp, de doelgroep, de doelstelling en de wijze waarop je graag communiceert met je klanten. Daarnaast dient een vragenlijst opgeteld te worden. Met ruime ervaring in het maken van vragenlijsten, kunnen wij jou hier uitstekend bij helpen.

3. Uitvoeren marktonderzoek

Wij beschikken over de mogelijkheden om de meeste vormen van onderzoek zelf uit te voeren. Toch hele specifieke wensen waar wij niet aan kunnen voldoen? Dan hebben wij het netwerk om de beste mogelijkheid te bieden.

4. Analyse en Advies

Het advies moet naadloos aansluiten bij de doelen die we in de eerste stap hebben opgesteld. Daarvoor dienen de juiste analyses plaats te vinden. InsightAssist is gespecialiseerd in diepteanalyse en het geven van praktijkgericht advies.


Voorbeelden van opdrachtgevers


Pearson is een grote internationale uitgever en distributeur van educatieve boeken en online omgevingen. InsightAssist helpt Pearson bij het ontdekken van nieuwe kansen. We hebben een deskresearch voor Pearson uit mogen voeren. Het resultaat was een duidelijk advies dat navolging heeft gekregen!


De Onderzoekfabriek ondersteunt met haar onderzoeken ondernemers bij ontwikkeling en optimalisatie van de organisatie. Dit doet De Onderzoekfabriek met korte en krachtige onderzoeksdiensten zoals Mystery Calling en Mystery Shopping. InsightAssist heeft geholpen met het de verdiepende analyses op bestaande data van klanten


PECPOWER is het energielabel van energieleverancier Engie en PEC Zwolle. InsightAssist heeft voor het energielabel de naamsbekendheid onder de supporters gemeten en op basis van analyse een inschatting gemaakt van de potentiĆ«le overstappers. Op basis van het onderzoek en de analyse is er advies uitgebracht. 


InsightAssist heeft de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) geholpen meer inzicht te krijgen in de ervaringen van de studenten met centrale examens in het mbo. 1600 studenten deden mee aan het onderzoek en gaven een wisselend beeld van de aansluiting tussen het onderwijs en de examens. JOB heeft uit het onderzoek verschillende verbeterpunten gehaald die met instanties als de mbo-raad, het ministerie en de onderwijsinstellingen worden besproken.